Potrivit Club Feroviar.ro, a murit Ioan Mănucu, ceferistul care în iunie 1990 a oprit trenurile cu mineri ce se îndreptau spre București.

Trenurile care i-au adus în Bucureşti pe mineri au fost pregătite din timp, povestea inginerul CFR Ioan Mănucu, între timp pensionar, omul care în iunie 1990 a reuşit să întârzie la Craiova, pentru două ore, plecarea ortacilor spre Bucureşti.

Din ordinul lui Mănucu, instalaţia electrică a căii ferate între Lainici și Valea Sadului a fost decuplată, iar trenurile care mergeau pe direcţia Petroşani – Craiova – București Nord au rămas fără curent. Însă în urma acestei decizii i s-a desfăcut contractul de muncă pentru abatere disciplinară gravă de la instrucţiunile de serviciu în vigoare.

”Vreau să scot în evidentă faptul că la calea ferată trenurile circulă regulamentar sau nu circulă, nu există noţiunea de circulaţie spontană a trenurilor. Deci chestiunea voluntară – că noi am plecat şi nu ştiu ce, nu există. În legătură cu trenurile respective am încercat să vedem dacă putem să punem la dispoziţie garniturile de tren, cele trei garnituri de tren din Petroşani pentru Bucureşti.

Am reuşit să compunem trenurile dar nu erau cu numărul de vagoane care au circulat spre Bucureşti, deci cu alte cuvinte trenurile au fast pregătite din timp pentru venirea la Bucureşti. Deci este o chestiune intenţionată şi nu spontană”, spunea Mănucu la dezbaterea ”13 – 15 Iunie 1990 Diversiune urmată de Mineriadă – Clarificări pentru Istorie şi Justiţie,” organizată în 2016 de către Grupul pentru Dialog Social şi Asociaţia 21 Decembrie 1989.

A murit Ioan Mănucu. În 1990 și-a asumat decizia de a opri garniturile cu ortaci

La Craiova, sosirea minerilor la București era cât pe ce să fie evitată. Șeful Gării Craiova, Ioan Mănucu, a dat dispoziție să fie scoasă de sub tensiune linia de contact.

”Tot personalul Căii Ferate era tratat după un regulament care se numea Statutul disciplinar din transporturi şi telecomunicaţii care spunea: Este interzisă orice organizare cu caracter antisocial şi asta este de natură disciplinară. M-am dus la Gară, m-am interesat despre ce e vorba şi le-am spus: nu mai circulaţi la Bucureşti că nu e tensiune, prin ordinul meu (…) Semnează Mănucu: e scoasă tensiunea, nu mergeţi la Bucureşti!”, declara în urmă cu șapte ani Ion Mănucu pentru Digi 24.

Gheorghe Dobre a dat drumul trenurilor și l-a concediat pe Ioan Mănucu

În evenimentele de atunci, un rol important l-au avut Gheorghe Dobre, șeful Regionalei Craiova a CFR, și Constantin Crăsneanu, directorul metroului. Acum, Dobre spune senin că nici nu a știut de sosirea trenurilor cu mineri, pentru că se uita la Campionatul Mondial de Fotbal. În schimb, șeful Gării Craiova de la acea vreme, Ioan Mănucu, a avut de pătimit ani la rândul, după ce a fost concediat de la calea ferată.

Gheorghe Dobre, cel care a anulat ordinul lui Mănucu

„Şi începe bâlciul. Nu mai mergeţi?! S-au trezit cei care stăteau ascunşi, printre care şi directorul Gheorghe Dobre. (…) Zic:

– Mă, Gigi, că ne cunoşteam, mă Gigi, ăştia au ordin să treacă la Bucureşti?

– Bă, au!

– Atunci scrie tu colea la mine în registru unde am scris eu că NU circulă, scrie tu că circulă!

– Păi, de ce să scriu?

– Atunci, ia pleacă tu afară!!”, povestea fostul șef de gară. Numai că, aproape de miezul nopţii, la Craiova a venit o telegramă de la un regulator de circulaţie CFR de la Bucureşti, care legaliza situaţia, iar trenurile au fost repuse în mişcare.

După acest episod, s-a format o comisie de anchetă, care a propus desfacerea contractului de muncă a inginerului Ion Mănucu, pentru abatere disciplinară gravă de la instrucţiile de serviciu în vigoare. Directorul Regionalei Craiova era singura persoană care putea semna o astfel de decizie. La vremea respectivă, ministrul al Transporturilor era tot un ceferist, Corneliu Burada, iar Regionala Craiova era condusă de Gheorghe Dobre, cel care după ani de zile avea să ajungă ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.